На събитие на Фондация „Конрад Аденауер“ и Съвета на жените в бизнеса в България:
Една четвърт от работещите ще продължат да работят дистанционно 2-3 дни в седмицата
Една четвърт от работещите ще продължат да работят дистанционно 2-3 дни в седмицата, което е седем пъти повече спрямо нивото от преди появата на CoVid-19. Това показва проучване, проведено от Съвета на жените в бизнеса в България (СЖББ), представено на по време на събитието „Жените на лидерски позиции в България. Предизвикателства и възможности“. Събитието беше организирано от Фондация „Конрад Аденауер“ България, а СЖББ се включи като съорганизатор.
Значителен ръст, над пет пъти, е предизвикала пандемията при електронната търговия и значително ускоряване на темповете на автоматизация и роботизация, смятат участниците в проучването.
„Около една трета от участниците в проучването са на мнение, че кризата ще окаже негативно влияние на върху кариерното развитие на жените спрямо мъжете, а около 15% споделят обратното – че възможностите за професионална реализация на дамите ще се увеличат в средносрочен план“, посочи Ваня Кънева-Минкова, изпълнителен директор на СЖББ при представяне на резултатите от прочуването. Данните сочат още, че пандемията е удължила работното време на жените до 12 часа на ден в някои случаи и е увеличила грижите за децата и близките.
По време на събитието, посветено на темата за женското лидерство, три дами-членове на Съвета споделиха своята гледна точка.
Теодора Петкова, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на УниКредит Булбанк, даде своите пет съвета към дамите, които искат да гонят личните си върхове: „Раздавайте се на 100% в това, което правите. Пътят към мечтаната кариера минава през това да дадете най-доброто от себе си. Ако виждате, че не давате 100% от потенциала си, вдигнете ръка и поемете нови предизвикателства“, посъветва дамите Теодора Петкова. Вторият й съвет беше да не спират да учат и да се развиват. „Разширявайте кръга от хора, които ви подкрепят“, гласеше третото правило на главния изпълнителен директор на УниКредит Булбанк. В това тя вижда и ролята на СЖББ, която е организация, даваща подкрепа на повече добри идеи да се сбъднат. Освен това Теодора Петкова посъветва дамите да не се отъждествяват с ролята, която имат и да запазят критичността си, да търсят коректив на действията си. „Бъдете себе си. Силата ни е в нашата автентичност – трябва да ползваме силните си страни, да ползваме най-доброто от истинското си „Аз“. Всяка от нас е най-щастлива, когато е себе си“, завърши тя.
Гергана Иванова, съсобственик и управител на рекламна агенция The Smarts, представи своята перспектива как се е променил бизнесът през тази точно една година от началото на пандемията и кои са бизнесите с бъдеще:
„Бизнесът днес, повече от всякога, има повече нужда от лидерство с хуманност и цел. Кризата ускори всички процеси като например тези по дигитализация, но не по-малко важно е това, че вече бизнесът поставя човека в центъра си. Тази трансформация, макар и предизвикана забързано от пандемията, показа, че бъдещето на успешната компания има човешко лице.“ Според нея тенденцията да се работи със сърцето и душата на клиентите се наблюдава вече при много по-широк кръг от бизнеси. „Солидарността ни помогна да минем малко по-спокойно през тази криза и трябва да я запазим. Вярвам, че когато си един успял бизнес, твоята роля в обществото е много по-значима от това да правиш печалба – трябва да се борим да се изгради екосистема от предприемачи, да има повече справедливост и всички да имаме свободата да градим, трябва се борим за по-добро образование и за това децата ни да се върнат от чужбина“, посочи още Гергана Иванова.
Адв. Габриела Велинова, управляващ съдружник на Frontex Legal Services, представи най-честите спънки пред новите бизнеси. „Има много пречки, които са извън нас, но когато започваме нов бизнес трябва да сме подготвени поне за предвидимите трудности. Много е важно умението да представим нашата бизнес идея – правилната идея, представена по правилния начин пред правилните хора и в правилния момент“, смята адв. Велинова. Като съществен момент тя посочи създаването на добър бизнес план. „Освен това, предприемачите трябва да отчетат, че за известен период разходите им ще надхвърлят приходите. Това изисква яснота и конкретика по отношение на разходите, дори ако това означава да си записваме всеки разход. Големи предизвикателства, особено в началото, е и да се отделя достатъчно време за планиране, както и ценообразуването“, посъветва тя стартиращите предприемачи.
Според нея всеки, който сега прави първи стъпки в бизнеса, трябва да е наясно, че в хода на развитие на бизнеса му, е възможно да възникнат правни казуси и е добре да има готовност и за тях. Основните усилия обаче трябва да бъдат насочени към създаването на т.нар. клиентско доверие и адаптивност към всяка ситуация.
*Съобразно с епидемиологичната ситуация в страната, събранието се проведе през дигитална платформа.
0 коментара