*Публикувано във сп. Мениджър – www.manager.bg на 24.04.2014 г., 21:55
[imic_button colour=”btn-default” link=”http://www.manager.bg/%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F/%D0%BD%D0%B5%D0%B2%D1%8A%D0%B7%D0%BC%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%B8%D1%8F-%D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%B5%D1%80%D0%B0-%D0%B8-%D1%81%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%B9%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE” type=”icon” color=”red” icon=”search” newwindow=”yes”] Оригинална статия [/imic_button]
Има ли успех без щастие или щастие без успех? Това, оказва се, е определящ въпрос в дебата за равен кариерен шанс на жените в днешния свят. Постигането на баланс между работа и семейство се нарежда с пълна тежест сред универсалните аксиоми за успешна професионална реализация на дамите, наред с доброто образование и квалификация, личностните качества и характерните за дадено общество стереотипи. С тази разлика, че търсенето на този баланс е самоизискване, а не наложен отвън критерий. Има ли верен модел на поведение в тази дилема, която е съдба за всяка жена, устремена към реализация? Няма еднозначен отговор, но липсата му може да се компенсира с личен опит и послания, споделени от жени лидери на големи и успешни компании по време на третото издание на годишния форум на сп. “Мениджър” – „Жените – нежната сила на бизнеса”, който се проведе в „Гранд Хотел София”.
Изборът кариера или семейство не бива да е определящ и да пречи на кариерното развитие. Напротив – дамите, особено по-младите, трябва да бъдат по-уверени в собствените си сили и възможности, защото тъкмо тази типично женска черна – вечно да сме недоволни от себе си, съмняващи се в способностите се, често ни пречи да реализираме възможностите, които животът ни предоставя, сподели Боряна Манолова, главен изпълнителен директор на Siemens България и председател на Обществения съвет на жените в бизнеса – организацията с нестопанска цел, която се роди с идеята да насърчава и развива лидерски и предприемачески качества сред все повече българки след второто издание на женския форум на „Мениджър”. Балансът между работа и личен живот ще бъде основен акцент на първата по рода си Лидерска академия за жени, създадена от Съвета на жените в бизнеса, която ще стартира обучение през юни, съобщи Манолова. Постигането на този баланс е повече въпрос на лично усещане за реализация – и в професионален план, и като съпруга и майка. То не се изчерпва със съчетаването на обичайните домакински задължения с деловия график. На преден план е общуването с най-близките хора, постоянната, жива връзка с тях. Жените, поели по кариерната стълбица, имат нужда да бъдат насърчавани, че се справят успешно именно в тази област, коментира още Манолова.
Дами, забравете недостатъците си, фокусирайте се върху качествата си, препоръча Мирослава Симова, управляващ директор на „Перно Рикар България”. От богатия си професионален път в различни точки на Стария континент тя изведе три, универсални условия, но и едновременно бариери за кариерното развитие на жените: образование, традиции в обществото и грижа за децата, особено на ниво държава и публични регламенти. И по трите показателя пълен отличник е Скандинавия, сподели Симова. Тази част от Европа е лидер не само по брой на жените във висши управленски органи, но и въобще по заетост на нежната половина на пазара на труда. Високото качество на образование е общоприет стандарт в този регион, а грижата за децата е на принципа на споделената отговорност, при която бащите имат равни права с партньорките си да ползват тримесечен отпуск за отглеждане на дете. Повсеместните политика на гъвкаво работно време превръщат в обичайна практика един мъж да си тръгне рано следобед от работа, за да прибере детето от детската градина, ако е негов ред и след това да си доработи дневния график, та дори и да е президент или вицепрезидент на фирма, разказа още Симова. По степен на трудова реализация, след Скандинавия се нареждат страните от бившия соцблок, главно заради традициите от онези времена жените да се трудят наравно с мъжете. Накрая е Стара Европа, особено държави като Великобритания, където пак от определящо значение е традицията жената да си стои вкъщи, а мъжът да осигурява прехраната на семейството, посочи още тя. Четвъртата универсална бариера за успешна реализация на дамите, според Симова, е неувереността, което няма нищо общо с компетентността. Жените по природа са перфекционисти и взискателни най-вече към себе си. Затова и много по-трудно от мъжете се решават да заемат отговорни постове, ако не са убедени, че ще справят на 100%, отбеляза още тя.
Това не е непременно негатив, смята обаче Екатерина Кирилова, директор „Маркетинг и клиентски сегменти, Банкиране на дребно” в УниКредит Булбанк. Човек трябва да умее да отсее силните от слабите си страни – това е отправна точка за развитие, защото очертава полето на последващо надграждане, на работа върху минусите, които трябва да бъдат превърнати в плюсове, коментира Кирилова. Истината е, че за всяка жена е трудно да бъде лидер, но още по-трудно е да остане жена, когато заеме ръководен пост, призна тя. Кирилова открои и три принципа, които според нея подпомагат кариерното развитие: доверието в хората, умението да се дава правилна обратна връзка и умението да се прави осъзнат избор. Ключов елемент е и способността за работа в екип, посочи още Екатерина Кирилова.
Балансът като универсална категория този път – не само между работа и семейство, но и между половете има значение до такава степен, че е сред определящите фактори за резултатността на компаниите. Сложно е да бъде поддържан като константа, затова големите мултинационални компании все повече въвеждат модели за управление на разнообразието, сподели Дарина Стоянова, президент на Хенкел България и ръководител „Хенкел перилни и почистващи препарати – Балкани”. Управлението на разнообразието – не само между половете, но и на таланти, възрасти, културни различия и националности е залегнало в генералните бизнес стратегии на „Хенкел”. Но усилията и добрите практики на работодателите в тази посока са само едната страна на модела за създаване на удовлетвореност в уравнението работа-личен живот. По-важна е личната нагласа и ако тя е в посока че трябва да жертваш едното за сметка на другото, със сигурност не можеш да бъдеш щастлив. Затова, нека сме готови винаги да уловим навреме възможностите, които се разкриват пред нас, обобщи Дарина Стоянова. Това е доказана рецепта да живеем с усещането за успешност.
Третият годишен форум “Жените – нежната сила на бизнеса” бе реализиран с подкрепата на УниКредит Булбанк, Katarzyna, Cacharel и Обществен съвет на жените в бизнеса
—————————————————————–
Жените по върховете на големите български компании
16.55% е делът на жените в управленските бордове на стоте най-големи български компании, установи специално проучване на сп. „Мениджър”, проведено в периода март-април 2014 г. и подкрепено идейно от Обществения съвет на жените в бизнеса. То бе представено на третия годишен форум „Жените – нежната сила на бизнеса” от един от авторите му, редакторът в изданието Венцислав Савов.
В изследването са обхванати 100-те най-големи компании по приходи по данни на Българската Търговско-промишлена палата и е извършено преброяване на управители, прокуристи, членове на бордове на директори и членове на надзорни съвети в тях. Така е установено, че ръководните кадри в 100-те най-големи български компании са общо 441. От тях само 73 са жени, а мъжете са 368. Средната възраст на дамите в ръководните органи е 47 г., а на мъжете – 49. Положителна тенденция, регистрирана от проучването е, че за периода 2011-2014 г. делът на жените във висшите управленски органи на тези компании е нараснал с малко над 2% – от 14.31% до 16.55%.
През последните три години общият брой на ръководните кадри е намалял от 489 на 441 души, спаднал е и броят на мъжете на висши ръководни постове – от 419 на 368.
Жените са запазили позициите си и дори се наблюдава лек ръст, отчита проучването. В 52 от общо 100-те компании обаче няма нито една жена на висш мениджърски пост, а в други 32, в управленските бордове има само по една, гласи друг основен извод на проучването.
Подробното изследване и изводите от него ще имате възможност да прочетете в предстоящия брой на сп. „Мениджър”
0 коментара