Предложението на МТСП за насърчаване на работещите майки е стъпка в правилната посока

„Това ще даде възможност на повече жени да не отлагат майчинството и да не се налага прекъсване на професионалното им развитие“, коментира д-р инж. Боряна Манолова

Предложението на Министерството на труда и социалната политика (МТСП) за допълнително изплащане на обезщетение за майчинство на жени, които решат да се върнат на работа преди детето им да е навършило година, е важна стъпка в правилната посока. Това смятат членовете на Съвета на жените в бизнеса в България, които управляват компании с общо над 27 000 служители у нас.

Това законодателно решение ще даде възможност на повече жени да не отлагат майчинството и да не се налага прекъсване на професионалното им развитие“, коментира д-р инж. Боряна Манолова, председател на Съвета на жените в бизнеса в България и главен изпълнителен директор на Siemens България. Според д-р инж. Манолова промяната би помогнала най-вече на семействата, чиито членове са с добро образование и квалификации, тъй като ще се намали необходимостта да правят изключващ избор между работа и кариера.

В момента жените, които започват работа преди изтичане на платеното майчинството, са дискриминирани. Обичайно става дума за жени с образование, с обещаващо професиоално развитие – тези жени и техните семейства са двигателят на икономиката”, отбелязва г-жа Манолова. „Радваме се, че правителството е взело предвид нашите предложения за премахване на тази несправедливост в подкрепа на работещи родители“, допълва тя.

Идеите на Съвета на жените в бизнеса за финансово стимулиране на жени, които се връщат на работа по-рано и на практика губят част от платеното майчинство, бяха предложени на министерството на труда и социалната политика по време на обсъжданията за закона за равнопоставеността на половете миналата година. Философията на предложенията на Съвета е изцяло в подкрепа на създаването на реални стимули за работещи родители. „Важно е да се мисли само за жените, но и за двамата родители, за хората, които искат да имат деца и в същото време да продължат да работят, учат и да се развиват“, смята Боряна Манолова.

Допълнителен резултат от получаването на финансов стимул за майките при по-ранно завръщане на работа е създаването на условия за равно заплащане между половете, залегнало в закона за равнопоставеността. „Когато пазарните условия го позволяват, повечето компании правят избирателно индексиране на заплати веднъж в годината. Ако една жена отсъства веднъж или два пъти по време на такова индексиране, тъй като е в майчинство, нейната заплата обективно изостава в сравнение с възнаграждението на мъжете на същата позиция“, обясни Боряна Манолова.

„Подобно решение съответства изцяло и на идеите на Софийската декларация „Жените лидери и равенството между половете”, която беше приета по време на Глобалния форум на жените лидери, организиран от Съвета на жените в бизнеса в България и ЮНЕСКО през май в София“ , припомни Манолова.

Декларацията, която беше приета от представители на четири континента по време на конференцията, отправя призив към правителства от целия свят да се предприемат нужните законодателни и административни реформи за предоставяне на равни права и равен достъп на жените до икономическите ресурси, образователните и обучителни възможности, както и до технологиите.

 

Споделяне

Коментари

Последни новини

СЖББ отбелязва европейския месец на многообразието 2024 с безплатно събитие за студенти
На 28 май Съветът на жените в бизнеса в България (СЖББ), в партньорство с Лидл България и Стопанския факултет към СУ „Св. Климент Охридски“, ще отбележи европейския месец на многообразието, традиционно честван през май, със...
Прочетете повече
13 менторски двойки се включиха в третото издание на програмата „Incredible Us – Успешни заедно“
След шест месеца на интензивна работа и обучения 13 менторски двойки завършиха съвместната програма на Съвета на жените в бизнеса в България и HPE Women at Work Bulgaria – “Incredible Us – Успешни заедно”. Третото...
Прочетете повече
Пазарно проучване, ценови тактики и маркетинг бяха темите на лекциите в BASE в края на април
Как се прави пазарно проучване? Как да определим цените на стоките и услугите, които предлагаме? Как да изградим и популяризираме собствен бранд? Отговорите на тези ключови бизнес въпроси, част от програмата на BASE – Благоевград,...
Прочетете повече