Модул 6 – ЖЕНИТЕ, ИНФОРМАЦИОННИ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И МЕДИИТЕ

Образът на жените в медиите

Гласът на жените в медиите се увеличава в последните години. Сред темите, които получават най-голямо медийно покритие, са ролята на жената на трудовия пазар, здравето й, както и различни аспекти, свързани с равенството на половете, съобщи данни от актуално проучване по темата Кристина Тоцева, управляващ директор на компанията за медийни анализи „Комметрик България” по време на заключителния панел на Глобалния форум на жените лидери, който се проведе в два дни в София. Организатор и координатор на финалната дискусия в събитието, събрало изявени и забележителни жени лидери в бизнеса, политиката, културата и науката бе сп. „Мениджър“.

Все повече гласност в медийното пространство има и по темата за жените и насилието. Сред засяганите напоследък теми са и разликите в заплащането, плаващото работно време като политика в подкрепа на работещите майки. В последно време има и много статии, които изследват позициите на жените в управлението и мениджмънта в публичния и частния сектор, стана ясно още от данните, представени от Тоцева.

Мониторингът върху българските електронни медии за миналата година най-общо извежда тенденции, че не се налагат неприемливи поведенчески модели, през които да се прокрадват послания или стереотипи, свързани с неравнопоставената роля на жените, отбеляза зам.- председателят на парламентарната комисия по култура и медии Ирена Соколова, която бе сред основните участници в медийния панел. Тя даде и интересно тълкуване на един от ключовите въпроси в цялостната тематика на форума – кога един сектор се феминизира. Два са очевидните отговори към момента: когато заплатите са ниски и когато се изисква творчески подход. По-скоро вторият отговор е обяснението защо журналистиката е една от феминизиращите се професии в България.

Редица проучвания сочат, че жените и в частност, жените журналисти са по-ориентирани към детайлите, а оттам и по-добри в достигането на истината, прибави още едно възможно обяснение за нарастващата роля на жените в медиите на проф.  Лиу Жинан, почетен президент на Университета по комуникации в Китай.
С промяната на половата структура в историята на медиите жените са променили ролята си и от обекти и пасивни слушатели са се превърнали в активни лица, задаващи въпроси, допълни тя, но и подчерта, че  неравенството между половете има своето отражение и в самите медиите. Все още са малко дамите на ръководни позиции в четвъртата власт, посочи проф. Жинан. В същото време медиите имат силата да работят в полза на равенството на жените. Те са важна платформа, която може да даде и гарантира на жените правото на глас в обществото и за усъвършенстването им в лидерството, обобщи тя.

Ситуацията в България относно представителството на жените в медиите опровергава глобалните тенденции, потвърди общите наблюдения и Дидие Щосел, главен изпълнителен директор на Нова Броадкастинг Груп. Жените определено преобладават не само на редови професионални позиции, а и в мениджмънта – в повечето големи медийни групи у нас жените са средно около 50%, а на места и повече на ключови ръководни позиции, посочи той.  Дори и процентът на водещите в телевизионните емисии у нас е в полза на жените, докато в страни като САЩ и Великобритания е точно обратното, добави Щосел с уговорката, че може би само отразяването на спортни събития е все още запазена мъжка територия.

Comments

comments

Comments

comments

Comments

Post a comment